Dag 18: donderdag 18 juni 2015 Trogir-Rotterdam

18 juni 2015 - Trogir, Kroatië

To je vrijeme da se ide kući.
Het is tijd om naar huis te gaan.

Bzz, bzz, bzz, wat is dat toch? Bzz, bzz, bzz, het is de wekker! Nu al tijd om op te staan? Het is 06:30 uur en de dag van vertrek uit Kroatië. We hebben gepland om rond 08:00 uur van ons laatste logeeradres te vertrekken naar het vliegveld van Split. Nou, eigenlijk is de luchthaven helemaal niet in Split, maar ligt in het hele kleine plaatsje Kastela. Dat hebben we nooit geweten, maar zijn er hier achter gekomen. Nadat we hebben gedoucht ga ik eerst nog even beneden een paar lekkere verse croissants halen, deze keer allebei met chocolade er in. Ze smaken uitstekend en samen met yoghurt, muesli en vers fruit, kunnen we goed aan de laatste dag beginnen. Één van onze koffers staat al klaar, dus neem ik die alvast maar mee naar de auto.

De laatste spullen worden ingepakt en de 2e koffer is ook klaar. Gisterenavond heb ik voor de zekerheid nog wat extra kilo’s bagage bijgeboekt, zodat we niet hoeven te tobben over eventueel overgewicht. De bel van de voordeur gaat en daar is Ada, de jongedame van het appartement. Ze komt ons nog even gedag zeggen en heeft als afscheidscadeau een fles rode wijn meegenomen. Erg lief natuurlijk, maar waar moeten we die nou laten? Maakt niet uit, het gaat om het idee en dat is bijzonder attent. Gisterenavond had Ada ook al een bord met, door haar moeder zelf gemaakte, cake gebracht. Zoveel attentie hebben we nog nooit gehad tijdens één van onze vele vakantiereizen.

Om 08:00 uur rijden we weg en zoals we gisteren al hadden ontdekt is de rit naar Kroatie 2015 dag 18 (1)de luchthaven kort en makkelijk. Binnen no time staan we op de parkeerplaats waar de huurauto kan worden ingeleverd. Gelijk komt er iemand aan van het verhuurbedrijf, die de auto controleert op schade en kijkt of er voldoende is getankt. Alles is in orde. Van de week hebben we van buurman Arie te horen gekregen dat er in het tv-programma Opgelicht veel aandacht was geschonken aan misbruik van creditcards bij het huren van auto’s. Er worden gewoon bedragen afgeschreven, zogenaamd omdat er schade aan de auto is gemaakt, die niet meer of heel moeilijk zijn terug te krijgen. Kroatie 2015 dag 18 (2)Ik vraag daarom om een bewijs van ‘géén schade’. Die krijg ik bij het kantoor, even verderop bij de ingang van het vliegveld. Voor de zekerheid maakt Judith verschillende foto’s van de huurauto, zodat we kunnen laten zien dat er géén schade aan de auto is gemaakt. Je weet het maar nooit! Bij het kantoor krijg ik de papieren waar o.a. staat vermeld dat alles oké is. De van Ada gekregen fles wijn geven we maar aan de jongen die de auto heeft gecontroleerd.

Alles verloopt voorspoedig, zo ook bij het inchecken. Gisterenavond heb ik nog geprobeerd om alvast online in te checken, dan hoef je alleen je bagage maar af te Kroatie 2015 dag 18 (4)geven, maar dat kon helaas niet op deze vlucht. Maakt niet uit, er staat niemand bij de balie, dus zijn we gelijk aan de beurt. Het inchecken is ook zo gepiept, dus kunnen we in de rij om door de douane te gaan. Het is best een flinke rij, maar het gaat behoorlijk snel. Om 08:25 uur sluiten we aan en ruim 15 minuten later zijn we door de douane heen en kunnen we naar de winkels. De luchthaven van Split is maar een kleine luchthaven, een beetje te vergelijken met Rotterdam The Hague Airport. Er zijn ook maar een paar winkeltjes, je kent het wel, met parfums, make-up, drank en sigaretten. Nadat we nog een geurtje voor Judith hebben gekocht gaan we richting de gate, tegenover de winkeltjes, en wachten op het moment dat we kunnen gaan boarden.

Een half uur later zitten we in het vliegtuig. Het is niet helemaal vol en we hebben, net als op de heenreis, geluk. Er zit niemand bij ons, dus hebben we weer extra Kroatie 2015 dag 18 (8)veel ruimte. En dat is altijd meegenomen, niet waar? Het vliegtuig vertrekt op tijd en we vliegen in 02:05 uur naar Rotterdam. Dit betekent dat we om 12:00 uur zullen landen, waar Edith ons komt afhalen. Judith maakt nog wat leuke foto’s als we over de Kornati eilanden vliegen. Het zullen zo’n beetje de laatste foto’s zijn van deze vakantie. De service aan boord is prima, we nemen een lekker bakje koffie, met een heerlijk kaasbroodje. Gedurende de vlucht schrijf ik het laatste deel van ons reisverslag en ontkom ik er niet aan om nog wat terug te kijken.

Kroatie 2015 dag 18 (10)18 dagen zijn we in Kroatië geweest, waarvan we 17 dagen hebben gereisd door dit prachtige land. Vooraf hebben we niet kunnen bedenken dat het zo mooi zou zijn. Natuurlijk hadden we ons thuis voorbereid, via de televisie en het internet hebben we informatie gelezen en filmpjes en foto’s bekeken, maar in werkelijkheid is het nog veel mooier. Erg veel natuurschoon, leuke kleine dorpjes met historische centra en geweldig mooie nationale parken.

We hebben 4 Nationale Parken bezocht, die allemaal geweldig mooi waren. Ze Kroatie 2015 dag 11 (72)waren alle 4 verschillend qua natuur, grote en bezienswaardigheden. De Plitvici meren, met zijn enorme hoeveelheid aan meren en watervallen, hebben op mij de meeste indruk gemaakt. Maar ook de enorme wandeltocht in Paklenica, met kilometers klauteren en klimmen over de rotsachtige wandelpaden, staan mij nog helder op het netvlies. De 4 parken waren gelukkig allemaal dermate verschillend dat we absoluut niet het gevoel hebben gehad dat we dingen voor de tweede keer zagen, of zoiets.

Kroatie 2015 dag 16 (30)Het eten en drinken in Kroatië is prima. We hebben veel buiten de deur gegeten en niet één keer hebben we gehad dat het niet lekker was. Ook als we uit de supermarkten of van de markt eten meenamen naar ons appartement was de kwaliteit van het voedsel heel erg hoog.

In totaal hebben we bijna 1.700 foto’s gemaakt en 630 filmpjes. We hebben geprobeerd om via het reisblog de thuisblijvers zoveel als mogelijk te informeren Kroatie 2015 dag 16 (24)over onze belevenissen, door middel van het plaatsen van een dagelijks reisverslag, verschillende foto’s en samenvattingen van de filmpjes. Het reisblog is voor ons een mooie herinnering aan de vele bijzondere momenten die we hebben meegemaakt tijdens deze reis. In de toekomst zullen we hier, net als bij onze andere reisblogs, nog wel eens naar terug kijken.

Als auto hadden we een spiksplinternieuwe Golf TDI, waar we ruim 1.750 kilometer Kroatie 2015 dag 18 (3)mee hebben gereden. Uiteraard probleemloos, een uitstekende auto, voldoende ruimte en ook nog eens lekker zuinig in het gebruik. Het was een diesel en hij liep bijna 1:20. De dieselprijs in Kroatië is gemiddeld ongeveer 9,35 kuna, dat is ongeveer € 1,20 per liter. De reiskosten vallen dus reuze mee. De huurprijs van deze Golf TDI was nog géén € 18,- per dag. Het grootste deel van de rit hebben we gereden over de binnen wegen, slechts zo’n 250 kilometer hebben op de tolweg gereden. De wegen in Kroatië zijn zeer goed begaanbaar, zowel de binnen wegen als de rijkswegen, waar je tol moet betalen.

Tijdens deze vakantie hebben we in 8 verschillende appartementen geslapen. Er zat verschil in alle appartementen, maar ze waren stuk voor stuk bijzonder goed. Kroatie 2015 dag 16 (1)Naar mate de vakantie vorderde werden de appartementen steeds mooier en meer in onze smaak. De laatste 3 appartementen (Opatija, Murter en Trogir) waren volgens mij de mooiste. Wat wel opvallend was is dat de eigenaressen bijna allemaal, alleen in Split was het een man, vrouwen waren. Ze waren allemaal zeer vriendelijk en behulpzaam, zowel bij aankomst en als bij vertrek.

De mensen in Kroatië zijn zeer vriendelijk en blij dat wij als westerse toeristen in Kroatie 2015 dag 8 (9)hun land vakantie komen vieren. 60% van de bevolking heeft een maandinkomen van omgerekend naar euro, € 320,- per maand. De overgebleven 40% van de bevolking verdiend meer, waardoor het gemiddeld inkomen uit komt op € 500,- per maand voor iedere werknemer. De levensstandaard is wat lager dan in Nederland, als het gaat om eten en drinken. De luxere artikelen zijn in mijn beleving wel wat duurder dan in Nederland.

Het is een geweldige vakantie geweest en wij kunnen een ieder een rondreis door Kroatië van harte aanbevelen. We hebben geen moment het gevoel gehad dat we onveilig of iets dergelijks waren. Je ziet pas hoe mooi het is, als je er daadwerkelijk bent!

Pozdraviti,Kroatie 2015 dag 18 (7)
Groeten,

Nico & Judith.

1. Laura en Fred:
    18 juni 2015
    Erg leuk en mooi reisblog! Welkom thuis!!
  2. Margriet:
    20 juni 2015
    Hallo Nico en Judith,

Als vreemde van jullie heb ik met veel plezier jullie reisverslag gelezen. Het is goed om te lezen hoe jullie Kroatie hebben ervaren. Ik heb voor mezelf leuke ideeen eruit gehaald en ga vanmiddag vol goede moed aan de vakantie richting Kroatie beginnen.
  3. Helga:
    23 augustus 2015
    Leuk te lezen!
    Mag ik vragen waar jullie de auto zo voordelig hebben gehuurd??