Dag 14: zondag 14 juni 2015 Opatija-Murter

14 juni 2015 - Murter, Kroatië

Dobro jutro, to je pravi turistički dan danas!
Goedemorgen, het wordt vandaag een echte reisdag!

Kroatie 2015 dag 14 (1)Gelukkig hebben we ons niet verslapen (net zoals gisteren) en staan op tijd op. We moeten immers uiterlijk om 10:00 uur dit geweldige appartement uit zijn. Het is al behoorlijk warm buiten, dus eten we in de keuken aan de bar. Daar is het lekker koel. Na het ontbijt gaan we de tassen en koffers inpakken, de auto inladen en kunnen we op weg naar de volgende overnachting. Inmiddels hebben we de eerste reactie van Kroatie 2015 dag 14 (4)Sylvana & Alloyisha gehad en gezien over het concert van One Direction. Ze hebben het hartstikke leuk gehad en vooral de meisjes vonden het geweldig natuurlijk. Ben misschien wat minder want hij moest in z’n eentje wachten tot het concert afgelopen was. Judith maakt weer de laatste foto’s van het appartement en zijn omgeving en daarna kunnen we ook daadwerkelijk weg. Ook maakt ze snel nog een foto van de ingang aan de voorkant, zo krijg je een idee wat je ziet als je aankomt en dan denkt dat je bij een puinhoop terecht komt. Je kunt je dus goed vergissen.

We gaan vandaag naar het eiland Murter, waar we in het gelijknamige dorpje slapen. Er wonen ongeveer 5.100 mensen op het eiland en het is gelegen in Kroatie 2015 dag 14 (5)de Adriatische Zee, voor de kust bij de stad Sibenik. Het is het grootste en dichtstbij het land gelegen eiland voor die kust, behorende tot de Sibenik archipel. Met een oppervlakte van 19 vierkante kilometer, is dit het grootste eiland in deze archipel en is het bereikbaar met een ophaalbrug over het Murter kanaal. Het landschap is heuvelachtig met karstverschijnselen en landbouwgrond is er schaars. Er zijn olijf-, vijgen-en amandelboomgaarden, plus tal van wijngaarden. Murter is een goede uitvalsbasis voor een bezoek aan nationaal park Kornati, aan wie wij morgen een bezoek gaan brengen.

Er zijn vijf nederzettingen op het eiland Murter en het belangrijkste dorp is Murter, Kroatie 2015 dag 14 (7)gelegen in het noordwesten. Ten noorden van Murter zijn de resten van Romeinse huizen met water reservoirs te bezichtigen. Langs de steile en grillige zuidkust is Slanica baai gelegen met ondiep water en een zandbodem, omzoomd door pijnbomen en olijfbomen. Het strand is populair bij families tijdens de dag, maar 's nachts komen feestgangers naar de beachbars. Het is een traditioneel vissersdorp en er zijn veel boten te huur.

We nemen de tolweg, want de afstand is best wel behoorlijk. Het is ruim 350 kilometer en zoveel hebben we tot nu toe nog niet gereden tijdens deze vakantie. Voordat we de tolweg oprijden tanken we nog bij de plaatselijke benzinepomp. Daar is het altijd goedkoper dan langs de rijksweg. Het is lekker rustig op de weg, dus kunnen we behoorlijk snel doorrijden.

Als de eerste 100 kilometer er op zitten stoppen we om een bakje koffie te drinken. Het is in hetzelfde wegrestaurant als waar we een paar dagen geleden koffie hebben gedronken en die smaakte erg goed, dus waarom zouden we niet weer hier stoppen. Ook nu nemen we een taartje bij de koffie. In het restaurant staat een machine waar je een iPhone kan winnen. Ik probeer het, maar helaas het is lukt niet. Pech, geld weg! Na een half uurtje gaan we weer verder en scheuren we over de mooie, stille, autobaan richting ons nieuwe appartement.

De route gaat door allemaal tunnels en we hebben weer het idee dat we in Italië zijn. Het is toch echt Kroatië! Het laatste stuk van de reis gaan we via de Kroatie 2015 dag 14 (8)binnenwegen. Ondanks dat we weer geen huisnummer hebben, vinden we ons nieuwe appartement gelijk. De dochter van de eigenaresse, het zijn bijna allemaal dames die de appartementen in Kroatië runnen, ontvangt ons hartelijk en brengt ons naar het appartement. Het is een mooi appartement, modern ingericht met 2 slaapkamers (altijd makkelijk als er misschien één van ons te hard aan het snurken is), een mooie grote badkamer en een woonkamer met open keuken. Daarbij hebben we een balkon met uitzicht op het centrum van Murter en de zee. Dat uitzicht hebben we van de eigenaar gekregen, we hadden immers vorige week telefonisch via Booking.com een upgrade doorgekregen!

De koffers en tassen worden uitgepakt en we gaan op ons gemak naar het Kroatie 2015 dag 14 (18)centrum. Morgen willen we de boottocht langs de Kornati eilanden doen en wij denken dat het beter is om vandaag alvast de kaartjes te kopen. Als we in het centrum komen, we gaan voor de zekerheid met de auto, staan we gelijk bij een bureau van toerisme. Daar kopen we de kaartjes gelijk maar, dan hebben we dat gehad. We varen morgen om 09:00 uur uit de haven en als alles goed gaat zijn we om 18:00 uur weer terug. We zijn erg benieuwd want vandaag was de zee best wel wild. Morgen wordt het weer rustiger en dat zou voor ons niet ongunstig zijn. Stel je voor dat je de hele dag zeeziek bent. Ik moet er niet aan denken. De plaatselijke supermarkt is gelukkig open, dus kopen we brood e.d. voor morgen.

We rijden terug naar het appartement en hebben gelijk een route gevonden om morgenochtend naar de haven te lopen. Straks gaan we eten in de haven en Kroatie 2015 dag 14 (17)proberen we de route even uit. In de tijd dat we in het appartement zijn bellen we met Alloyisha, Jade en Sylvana. Jade staat op de lijst om een verzorgpony te krijgen, iets wat ze al heel lang graag wil. Ze is helemaal happy. Ook Alloyisha is nog steeds dolenthousiast over het One Direction concert van gisteren. Ze stuurt een paar foto’s en wat filmpjes. Als het mogelijk is zal ik een filmpje van het concert op ons reisblog zetten. Ook Sylvana heeft het erg leuk gehad, al was het de gehele dag wel heel erg druk en was het gegil van 60.000, voornamelijk tieners, mensen een helskabaal. Heeft ze dat ook eens meegemaakt.

Kroatie 2015 dag 14 (20)Eigenlijk is de weg naar de haven toe heel simpel, ongeveer 15 minuten lopen. Dat moet dus morgenochtend geen probleem zijn. Bij één van de vele restaurantjes eten we allebei een heerlijk pasta-gerecht. De zon is aan het ondergaan, dus Judith maakt nog wat foto’s. We wandelen nog wat langs de vele bootjes, nemen een kijkje bij de boot waar we morgen mee naar de Kornati eilanden gaan en lopen op ons gemak we terug naar het appartement. Ondanks dat we hier weer omhoog moeten lopen is het prima te doen.

De foto’s (niet echt veel vandaag) worden uitgezocht en het reisverslag wordt afgemaakt. Verder bereiden we ons nog voor op de dag van morgen. We zijn benieuwd, het moet ook één van de geweldige bezienswaardigheden zijn. Als dat maar niet tegen gaat vallen!

Pozdrav prijatelji, mi ga zaustaviti za danas!
Gegroet vrienden, we stoppen er mee voor vandaag!

1. Astrid:
    15 juni 2015
    Veel plezier vandaag op de boot!