Dag 13: zaterdag 13 juni 2015 Opatija

13 juni 2015 - Opatija, Kroatië

Danas je dan odmora!
Vandaag is een rustdag!

Kroatie 2015 dag 13 (1)Het is niet te geloven, maar het we worden pas om 09:30 uur wakker! Dat is lang geleden dat we zo hebben uitgeslapen. Niet dat het uitmaakt, want we hebben vandaag toch een rustdag. Gelukkig maar, want anders hadden we ons moeten haasten. Nu hoeft dat niet, dus gaan we lekker op ons gemak douchen en ontbijten we buiten onder de parasol. Die is ook wel nodig, want het is best warm. Het wordt vandaag zo’n 30 graden en de ochtend is daar al goed naar toe aan het werken.

Het appartement is heerlijk, we hebben de ruimte en het is van alle gemakken voorzien. We zitten heerlijk in de tuin en Judith gaat zelfs haar badpak aantrekken om even in de zon te gaan liggen. Voor mij is dat een beetje te warm. Ook voor Judith duurt het niet lang, na 15 minuten komt ze, met zweetdruppels op het voorhoofd, naar binnen waar het een heerlijke temperatuur is. Wat staat er vandaag op het programma, want om nu de hele dag hier te blijven zitten is nou ook weer niet zo leuk. We gaan een stukje rijden, dan kunnen we gelijk de boodschappen doen en na de lunch kunnen we misschien Opatija gaan verkennen.

Opatija is een stad en badplaats in het Kroatisch deel van Istrië met 7.850 inwoners. In het verleden brachten veel voorname gasten hun vakantie door in deze stad. Tegenwoordig is Opatija een populaire vakantiebestemming. In de stad staan veel 19e-eeuwse villa's en grand hotels, onder meer in neoklassieke en barokke architectuur.

Deze parel van de Adriatische Zee ligt op het punt waar Istrië en Kwarner zich ontmoeten, in het achterland bevinden zich de Ucka en Kvarner heuvels. In het jaar Kroatie 2015 dag 13 (2)1844 kocht Iginio Scarpa uit Rijeka een huis in Opatija op het schiereiland waar hij de prachtige villa Angiolina van maakte met het prachtige tuin eromheen. Sindsdien trekt Opatija gasten van over de hele wereld aan en is het de stad Kroatie die bovenaan staat in het organiseren van conferenties en seminars. Lungomare is een promenade langs de kust, die Opatija verbindt met de omliggende steden van de Opatija Riviera op een afstand van 12 km, van Preluk tot Lovran, langs de Oostenrijkse- Hongaarse villa’, hotels en andere schoonheden van de regio. Ook vindt u er de namen van de beroemdheden, zoiets als de Hollywood Walk of Fame.

Opatija is ook bekend om haar circuit, welke 6 kilometer lang was en uitsluitend liep over openbare wegen die voor de races afgesloten werden. Er waren 7 linker- en 7 rechter bochten en men reed met de klok mee. Het start/finishgedeelte lag in een sportcomplex in Preluk. Van daaruit reed men langs de kust richting Opatija.

We rijden met de auto en gaan eens een stuk langs de kust rijden. Eigenlijk is het Kroatie 2015 dag 13 (3)een aaneengesloten rij van kleine plaatsjes, die allemaal met elkaar verbonden zijn en langs de Adriatische zee liggen. Het toerisme vier hier hoogtij, al moet ik wel zeggen dat het voornamelijk ouderen zijn die we tegen komen. We rijden langs de plaatsjes Icici, Ika en Lovran. Het ziet er allemaal erg gezellig uit. De stranden zijn van kiezelstenen, die over het algemeen genomen aan betonnen boulevards liggen. Het ziet er wel veel hetzelfde uit. Na een half uurtje keren we om en gaan boodschappen doen.

We rijden met de boodschappen in onze koelbox terug naar het appartement, waarKroatie 2015 dag 13 (6) we eerst nog maar even een broodje eten. Het is erg warm, er is ook bijna geen wind, dus besluiten we om maar wat later Opatija te verkennen. Zo gezegd, zo gedaan. Om 16:00 uur lopen we weer de steile weg af naar beneden, om vervolgens langs de winkels naar de bezienswaardigheden van Opatija op zoekt te gaan. De promenade aan de kust van Opatija is zo'n 11 kilometer lang en staat vol met bloemen en tropische planten. Je kunt hier genieten van goede restaurants en gezellige terrasjes.

Kroatie 2015 dag 13 (10)We komen bij de kerk van St. Jacob, die als kolonie van de Benedictijner monniken gebouwd is in 1420. Er is echter niet veel meer over van het origineel. In 1506 werd hij aangepast, vervolgens werd hij gerenoveerd aan het einde van de 18e eeuw en nog een keer uitgebreid in 1930. Voor de St. Jacob kerk staat een kopie van de Madonnina sculptuur, dit is het symbool van Opatija. De sculptuur is een meisje met een zeemeeuw en werd gemaakt door beeldhouwer Zyonko Car in 1956.

Villa Angiolina staat in het Angiolina Park in Opatija. De villa werd in 1844 gebouwdKroatie 2015 dag 13 (12) door de rijke koopman Iginio Scarpa. Gasten van Iginio vonden het klimaat in deze omgeving erg fijn en namen weer vrienden mee voor een volgend bezoek. Zo ontstond het toerisme in dit, toen nog kleine, vissersplaatsje. Rondom de villa is een prachtig park aangelegd van meer dan 3,5 hectare groot en met planten uit de hele wereld. Scarpa was een groot liefhebber van de natuur en nam tijdens zijn reizen planten mee om in zijn tuin te laten bloeien.

Het St. James Park ligt in het centrum van Opatija, in het historisch beschermde deel van de stad. Bij het park staat de kerk van St. Jacob. Het park heeft Kroatie 2015 dag 13 (15)verschillende prijzen gewonnen en is meerdere malen uitgeroepen tot het beste park van Kroatië. Dit heeft het park te danken aan zijn perfect gemaaide gras, zijn variëteit aan kleurrijke bloemen en de harmonie tussen de mooie natuur en de omliggende historische gebouwen. Het park was oorspronkelijk ontworpen in een historisch neo-barokke stijl, welke over de jaren langzaam verloren is gegaan door de verschillende aanpassingen. Een overgebleven element van het park in deze stijl is de fontein uit 1889 die je in het hogere deel van het park vindt.Kroatie 2015 dag 13 (20)

Op de terugweg gaan we bij het restaurant van gisteren eten. Dat was goed bevallen, het eten was er prima en de locatie is helemaal top. Vanaf je tafeltje kijk je over een deel van de promenade en heb je prima uitzicht over de zee. Het eten is uitstekend, Judith heeft een visgerecht en ik stort mij op een bord met 5 verschillende soorten vlees. We zitten propvol en hebben niet eens meer plek voor een ijsje of zo.

Na het eten slenteren we langs de promenade en moeten eerst de steile trappen nog bedwingen, alvorens we aan de klim naar boven kunnen starten. Al piepend en Kroatie 2015 dag 13 (21)krakend komen we aan bij de trappen van ons appartement en hijsen ons naar boven. Bezweet, het is echt een hele klim, komen we in ons appartement aan. Vanmiddag heb ik de hottub al aangezet, dus deze moet zo langzamerhand wel op temperatuur zijn. Ik check het even en inderdaad het water is 39 graden. Het duurt niet lang of we zitten in onze badkleding in het loeiwarme water. Even wennen, maar als je er eenmaal inzit dan gaat het prima.

Nog geen kwartier later staan we onder de koude douche. Dat is op zich erg verkwikkend als je uit een zeer warm bad komt, maar als je er te lang onder blijft staan neemt de kou de overhand. Op het bankje voor ons appartement zitten we even lekker bij te komen met een glas koud water. De avond is nog jong, dus kunnen we nog heerlijk genieten van de rust.

We bellen nog een keer met de moeders, gelukkig is de verbinding beter. De foto’s en filmpjes worden weer klaargemaakt en worden samen met het verslag van vandaag op ons reisblog gezet. Ook hebben we regelmatig whatsapp contact met Sylvana, die met Alloyisha en Jennifer naar het concert van One Direction in Brussel is. Ik hoop maar dat ze er enorm van zullen genieten.

De rest van de avond kijken we nog wat tv en gaan ons voorbereiden op de dag van morgen. We trekken door naar Murter. Vandaar uit kun je prima de oversteek maken naar de Kornati eilanden, alweer zo’n bezienswaardigheid die je volgens kenners niet mag missen. Deze keer moeten we zo’n 350 kilometer reizen, dus ik denk dat het veel tolweg zal worden. We zien wel, het nieuwe appartement is het appartement waar we een upgrade hebben gekregen.

Lijep san nakon lijepog dana odmora. Vidimo se sutra.
Lekker slapen, na een heerlijke rustdag. Tot morgen.

1. Astrid:
    14 juni 2015