Dag 4: donderdag 4 juni 2015 Sibenik

4 juni 2015 - Sibenik, Kroatië

Evo nas opet, dobro jutro.
Daar zijn we weer, goedemorgen.

Het is alweer de 4e dag van onze vakantie, wat gaat het toch allemaal snel. Het goede nieuws is dat we in ieder geval nog 14 dagen blijven in dit prachtige land. Redelijk op tijd stappen we uit bed, nemen een heerlijke douche (dit keer met een geweldige harde straal) en gaan we aan het ontbijt. Aan de overkant van het appartement is een bakkertje en ik haal daar heerlijke chocolade croissants. Samen met een bak yoghurt en muesli, een sneetje stokbrood met mortadella met olijven en jus ‘d orange kunnen we een uitstekende start maken van deze dag.

We blijven 3 nachten in Sibenik, mede omdat er hier heel veel natuur is de bezichtigen. Na tot nu toe vrijwel alleen nog maar historische plaatsen te hebben bezocht gaan we vandaag de hele dag de natuur in. Maar eerst even wat over Sibenik.

Sibenik is gelegen in een indrukwekkende, pittoreske, grillige baai waarin de mooiste karstrivier van Kroatië, genaamd Krka, uitmondt. De stad ligt ongeveer halverwege aan de Kroatische kust, tussen Split en Zadar in. Sibenik telt ruim 46.000 inwoners, kent een mediterraan klimaat met warme zomers, met een aangenaam zeebriesje en droge, zachte winters en is misschien wel een van de meest ondergewaardeerde kuststeden van Kroatië.

De oude binnenstad, gelegen op heuvelruggen, ligt bezaaid met smalle, sfeervolle steegjes en straatjes van natuursteen die omgeven zijn door typische mediterrane huizen. De stad wordt in de avond alleen nog maar mooier. Omgeven door de oude forten die een prachtig panorama bieden op de stad heeft Sibenik een van de meest mooie zonsondergangen van de Kroatische kust. De omgeving van Sibenik kenmerkt zich door kalken bergruggen en door bergvlaktes, waar landbouw wordt bedreven.

Kroatie 2015 dag 4 (1)We vertrekken om 09:30 uur en moeten een kilometer of 25 rijden om naar het Nationaal Park Krka te gaan. Dit Nationaal Park heeft meerdere ingangen en op advies van Pero uit Split nemen we de ingang Skradin. Dat is weliswaar wat verder rijden, maar de boottocht naar de watervallen is korter en je bent gelijk een stuk dichter bij waar we vanmiddag naar toe willen. Vandaar. Nadat we de auto hebben geparkeerd op een bewaakte parkeerplaats lopen we het visitors center in om de benodigde informatie te vragen. We moeten kaartjes kopen voor het park, maar kunnen er dan wel gelijk de hele dag blijven. Ook zijn de kaartjes gelijk geldig voor de middag excursie.

De boot vertrekt om 10:30 uur en we gaan op weg naar één van de belangrijkste bezienswaardigheden van Kroatië, het Nationaal Park Krka. Dit park bevindt zich in het achterland van Sibenik, gelegen te midden van het ruwe karstlandschap is het Kroatie 2015 dag 4 (2)een ware groene oase. De bron van de rivier Krka bevindt zich op de berg Dinara vlakbij Knin en stroomt richting de Adriatische Zee over een lengte van 72,5km, met een hoogteverschil van 242m, om vervolgens via het Prokljansko meer 10km verderop bij Sibenik uit te monden in de zee. De rivier Krka vormt op haar weg naar de Adriatische Zee met 7 grote watervallen het mooiste karstfenomeen van Kroatie. Bilisica buk, Manojlovac slap, Rosnjak, Miljacka slap, Roski slap en Skradinski buk  zijn de watervallen die Krka slingerend door het ruwe landschap vormt. De rivier vormt daarnaast talrijke meren en stroomversnellingen. In 1985 is de loop van de rivier Krka uitgeroepen tot Nationaal Park.

Kroatie 2015 dag 4 (8)Het is een half uurtje varen en als we van de boot af zijn, beginnen we gelijk aan een fikse wandeling. Er is een route die je bij een waterval brengt. De grootste waterval in het Nationaal Park Krka wordt vaak aangeduid met de naam: Krka waterval. De officiële naam van deze spectaculaire waterval is de Skradinski Buk. Over een totale lengte van 800 meter valt het water over 17 kleinere watervallen naar beneden. Rondom deze waterval loopt een aangelegd en goed begaanbaar wandelpad.

De wandelroute over de aangelegde paden rondom de Skradinski Buk waterval is, ondanks dat het inmiddels behoorlijk warm is geworden, goed te doen. We nemen Kroatie 2015 dag 4 (14)de tijd, want je hebt gedurende de tocht vanuit verschillende hoeken zicht op de trappen van de waterval. Overal moeten er natuurlijk foto’s gemaakt worden en niet te vergeten video’s. Ondertussen loop je over het wandelpad langs kleinere poeltjes, meertjes en beekjes met helder blauw water en kleinere watervallen. Het wandelpad is uitstekend begaanbaar. Er moet hier en daar wel wat geklommen worden over wat steilere heuvels en trappen. Dit stelt echter niet al te veel voor en de route zal daarom ook voor kleine kinderen of mensen met een mindere conditie geen problemen opleveren.

Kroatie 2015 dag 4 (12)Het is een geweldige tocht, de watervallen zijn werkelijk spectaculair om te zien. Het is best druk, zeker drukker dan wat we tot nu toe hebben meegemaakt. Halverwege de tocht, we zijn inmiddels toch al weer zo’n 2 uur aan het wandelen, eten we bij een klein restaurantje een heerlijke warme maaltijd. Het is gisteren goed bevallen om ’s middags warm te eten en ’s avonds een lekkere salade of zo te eten, dat we het vandaag maar weer doen. 2 keer per dag warm eten wordt een beetje te gek!

Het laatste deel van de wandeltocht verloopt erg vlotjes en voor we er erg in Kroatie 2015 dag 4 (18)hebben zijn we weer op de plek waar we de wandeltocht zijn begonnen. Het is er behoorlijk druk geworden. Ook zijn er meerdere mensen aan het zwemmen, de plek voor de waterval is de enige plaats in het park waar je mag zwemmen, of een beetje verkoeling zoeken op deze warme dag.

Om 15:00 uur zitten we weer op de boot, die ons terug brengt naar Skradin. Als we bij de auto komen zien we dat de temperatuur inmiddels is opgelopen tot 31 graden. Vind je het gek dat we zo moeten zweten! We gaan maar gauw naar de volgende bezienswaardigheid, Roski slap. We parkeren de auto en vragen informatie bij de ingang. Er is een wandeltocht van ongeveer 1 uur totaal, die langs alle mooie plekjes brengt en uiteindelijk aan het einde van de wandeltocht ook bij de waterval.

Kroatie 2015 dag 4 (21)We doen het gewoon, zijn inmiddels toch al behoorlijk gewend aan de lange wandeltochten, en zo zien we alle mooie plekjes. De route is goed te doen en het is inderdaad een prachtige omgeving. Als je alles wilt zien, ook de verschillende grotten, dan moet je enorme trappen op. Gezien de warmte en het feit dat we al behoorlijk wat gelopen hebben, besluiten we om die maar letterlijk en figuurlijk links te laten liggen. De route brengt ons aan het einde bij de grote waterval.

Kroatie 2015 dag 4 (25)Misschien komt het doordat we in de ochtend een geweldige ervaring hebben opgedaan met de Skradinski buk waterval, want deze waterval valt mij in ieder geval erg tegen. We hebben het dan ook al snel gezien en beginnen aan de laatste klim van vandaag. De enorme steile en hoge trappen op na een dag wandelen voel je behoorlijk in je benen! Maar, het lukt ons uiteraard. Na 15 minuten komen we bij de auto aan.

Het is inmiddels tegen 17:00 uur en de temperatuur heeft zijn hoogtepunt bereikt. Het is 32,5 graden!!! We gaan maar snel rijden, want dan koelen we vanzelf af. Het is nog 45 minuten rijden en voordat we naar het appartement gaan, halen we eerst nog wat boodschappen.

Uitgeput, moe van het lopen en van de warmte, ploffen we in de stoel en nemen een groot glas Radler. Dat hebben we wel verdiend! Gisteren hebben we een paar halve liters gekocht, die bleken snel op te gaan, maar vandaag openen we een 2 liter fles! Ik ben bang dat die er vanavond nog wel doorheen gaat. Maakt dat wat uit? Nee hoor, we halen morgen gewoon weer een nieuwe fles.

We hebben vandaag erg veel foto’s (zo’n 200) gemaakt en die ga ik eens op mijn gemak uitzoeken. Er zitten wel weer hele mooie kiekjes bij. Ook hebben we (bijna 80) korte filmpjes gemaakt, die ook nog even uitgezocht worden. ’s Avonds schrijf ik het reisverslag en als ik bijna aan het einde van mijn verhaal ben gekomen, schenkt Judith het laatste beetje Radler uit de super grote fles. Het restant van de avond zal vast nog erg gezellig worden!

Bilo je zadovoljstvo opet mi, do sutra.
Het was mij weer een genoegen, tot morgen.

1. Theresia:
    5 juni 2015
    hoi , het inderdaad een mooi land om op vakantie te gaan.
    je denkt daar niet als eerste aan .
    veel plezier
  2. Mister Gomes:
    6 juni 2015
    super zeg he !!!!
    wat een mooi verhaal en wat een prachtig land
    groetjes uit spijkenisse