Dag 5: vrijdag 5 juni 2015 Sibenik

5 juni 2015 - Sibenik, Kroatië

Dobro jutro, to je vrući dan.
Goedemorgen, het wordt een warme dag.

Ik ben al vroeg wakker, de nacht was kort! Naast mij ligt Judith nog te slapen, maar al snel komt ze ook weer terug op deze wereld. Zoals altijd gaat zij gelijk uit bed en neemt een douche. Dat geeft mij de gelegenheid om nog even te blijven liggen. We hoeven vandaag de deur niet uit voor het ontbijt, want gisteren hebben we alles al gekocht.

Als ik even naar buiten loop, merk ik hoe warm het al is. Het waait behoorlijk, maar het is net alsof er iemand een hele grote föhn heeft aangezet. Het is zeer warme bries! Dat is wel lekker voor de was, Judith heeft de laatste dingetjes nog even snel gewassen en met deze warme wind is het zo droog. De tas wordt ingepakt en de, eergisteren hier gekochte, koeltas wordt gevuld met drinken voor onderweg. Dat zullen we nodig hebben. De temperatuur kan vandaag tot boven de 30 graden oplopen.

We gaan vandaag in de ochtend terug naar het Nationaal Park Krka, waar we Kroatie 2015 dag 5 (2)Visovac zullen bezoeken. In de middag willen we een bezoek brengen aan de binnenstad van Sibenik, waar we tot nu toe nog niet geweest zijn. Er zijn twee mogelijkheden om naar het eiland Visovac te gaan. Je kunt een boottocht, 2 uur heen en 2 uur terug varen, doen vanaf Skradin of je kunt met de auto, dwars door de bergen, naar de opstapplaats van een boot rijden. Die boot brengt je dan naar het eiland, maar doet er maar 10 minuten over.

We kiezen voor de autorit en rijden door het prachtige landschap, met enorme rotsen en groene bebossing. Het is een rit van 45 minuten, maar dat is goed te doen. De weg leidt je langs de Cikola kloof, een prachtige diepe kloof waardoor de Cikola rivier stroomt, die weer uitmondt in de Krka rivier. De kloof is op sommige plaatsen wel 170 meter diep. Tijdens de zomer is de rivier vrijwel geheel opgedroogd en kan het rivierbed dus door wandelaars verkend worden. De weg langs de kloof is niet voorzien van parkeerplaatsen, waardoor het helaas niet gemakkelijk om veilig ergens te stoppen om foto’s te nemen.

Na het verlaten van de Čikola kloof rijden we door een aantal kleine dorpjes, zoals Ključ en Drinovci, om vervolgens een uitkijkpunt te bereiken (vlakbij het dorpje Kroatie 2015 dag 5 (1)Brištane) waar je een prachtig uitzicht hebt over het Krka meer (in de Krka rivier). Middenin het meer ligt het kleine eilandje Visovac met daarop het Visovac klooster. Als we in de diepte kijken zien we de aanlegsteiger van de boot liggen. Er staan bijna geen auto’s op de parkeerplaats, dus zal het wel niet zo druk zijn. Je kunt een excursie-boottocht naar het eilandje maken en het klooster bezoeken. Het klooster komt uit de 16e eeuw en wordt al sinds die tijd bewoond door Franciscaner monniken. Op zondag kun je vanuit Brištane met een speciaal bootje naar het eiland gebracht worden om daar de mis bij te wonen.

Aangekomen bij de opstapplaats spreek ik één van de mensen die in het park Kroatie 2015 dag 5 (3)werkt, hij staat de hele dag te wachten op toeristen die kaartjes voor een bezoek aan het eiland willen kopen. Het is nog niet zo druk verteld hij, het hoogseizoen moet nog beginnen. Eergisteren had hij voor deze periode een topdag, want hij had 210 entreekaarten verkocht! En dat van 10:00 tot 18:00 uur in de brandende zon, staande onder een boom om wat schaduw te hebben. We kopen de kaartjes (50 kuna per persoon, dat is +/- € 6,75) alvast maar moeten nog wel tot 12:00 uur wachten, want dan komt de boot pas. Het is nu 11:20 uur, dus gaan we maar even lekker in de schaduw op een bankje bij het water zitten. De temperatuur heeft inmiddels de 30 graden bereikt.

Het is uiteindelijk maar een minuut of 5 varen naar het eiland. We kunnenKroatie 2015 dag 5 (11) 40 minuten blijven en dat blijkt achteraf meer dan genoeg te zijn. De tuinen van de Visovac zijn prachtig, maar met een minuut of 10 er doorheen lopen ben je er wel klaar mee. Het is veelal hetzelfde. Er is ook een museum in het klooster en daar zijn we nog sneller doorheen gelopen. Er staan heel veel boeken uit de oudheid, op zich interessant om te zien, maar het zijn er zoveel dat je het verschil bijna niet ziet. De kerk is wel erg mooi, vol pracht en praal met allerlei afbeeldingen van godsdienstige figuren.

Het is maar een klein kerkje en ik vraag mij af of de kerk, buiten het gebruik op Kroatie 2015 dag 5 (6)zondag, nog weleens gebruikt wordt. Het verhaal gaat dat er nu nog maar 6 mannen op het eiland wonen. Samen met een paar hanen en kippen vormen zij het levendige beeld van het eiland Visovac. Uiteindelijk blijkt dat 40 minuten doorbrengen op dit eiland meer dan genoeg is. En, je moet er niet aan denken dat je daarvoor 4 uur op een bootje heb moeten zitten. Natuurlijk vaar je dan langs hele mooie plekjes, maar ik denk niet dat wij dat er voor over zouden hebben gehad. We zijn dus ook zeer blij dat we dit bezoek met de auto hebben gedaan.

We rijden weer terug naar Sibenik, waar we tot nu toe eigenlijk nog niet geweest zijn. We gaan naar de binnenstad en parkeren onze auto bij het centrale busstation. Dat is altijd makkelijk terug te vinden. De wandeling naar het centrum valt niet mee, het is inmiddels bloed heet geworden en het briesje van vanochtend is ook nagenoeg verdwenen.

We lopen via de boulevard, gelegen aan het water met daarin natuurlijk weer een Kroatie 2015 dag 5 (17)aantal prachtige jachten, naar de binnenstad. De afgelopen dagen zijn we best al wel gewend geraakt aan de oude gebouwen en woningen, maar hier in Sibenik is het toch weer anders. Het ziet er eigenlijk een beetje armoedig en bouwvallig uit. We slenteren door de smalle (wel wat breder dan de straatjes in Trogir) straatjes waar talloze restaurantjes en winkeltjes gehuisvest zijn. Het middelpunt van de binnenstad is de kathedraal, nou ja kerk zou ik het willen noemen. Vergelijk het met de kathedralen in Italië en je denkt dat je in Madurodam bent aan het wandelen.

Inmiddels is het 14:00 uur geweest en we krijgen trek, dus er moet gegeten worden. In één van de straatjes worden we aangesproken door een jongeman die graag wil Kroatie 2015 dag 5 (21)dat we in zijn familie restaurant komen eten. Het is een leuke, aardige knul, dus waarom niet? Hij brengt ons naar het wat afgelegen restaurant en wenst ons eet smakelijk in drie verschillende talen. Als dat maar goed gaat. We bestellen van de kaart een visgerecht voor Judith en ik neem spaghetti, daar kan ik in ieder geval geen buil aan vallen. Daarbij nemen we een mixed salade en dat moet het worden. Mijn angst blijkt ongegrond te zijn. Het visgerecht (zeebaars) is geweldig en de spaghetti is uitstekend. Het gaat dan ook schoon op. Als toetje krijgen we het nagerecht van het huis, pancakes met chocolade en jam, met een toefje slagroom, jammer genoeg zonder ijs. En dat alles voor zo’n € 20,-. Heerlijk gewoon, maar we zitten inmiddels wel mudvol.

Even later lopen we door de straatjes en kunnen de verleiding niet weerstaan, we nemen toch nog maar een ijsje. Gezien de warmte van vandaag geeft dat een lichte verkoeling tijdens onze wandeltocht naar de parkeerplaats van de auto. We houden het voor gezien, het is te warm. De temperatuur meter van de auto staat op 35,5 graden en dat is toch een beetje te warm.

Of we moeten ergens naar toe waar we kunnen zwemmen, of verkoeling zoeken in een airco shopping mall, of we gaan naar het appartement. Je raad het wellicht al wel, het wordt de shopping mall. Buiten het feit dat het er lekker koel is, is het ook niet spectaculair. We zijn er nu echt klaar mee en gaan terug naar het appartement!

Onderweg stoppen we nog even bij onze favoriete winkel om de laatste boodschapjes te halen en kachelen naar ons plekje. Daar ploffen we neer, het is echt zo warm. Een koel drankje en een heerlijke douche en je knapt weer een beetje op. Kunnen we de video’s van gisteren uploaden, want dat was niet meer gelukt.

In de door de airco gekoelde ruimte zoek ik de foto’s en filmpjes uit. Judith gaat de laatste was strijken, ja dat moet ook gebeuren! We eten pas om 20:00 uur. Het is een snelle hap, want we zitten nog behoorlijk vol van vanmiddag. Judith heeft de koffers al weer klaar gemaakt voor de reis van morgen, dat kun je wel aan haar overlaten. Morgen trekken we door naar Zadar, hopelijk een rustig dagje, met niet al te veel warmte. Anders moeten we weer de hele tijd aan het Radler bier.

Do sljedećeg puta.
Tot de volgende keer.