Dag 6: zaterdag 6 juni 2015 Sibenik-Zadar

6 juni 2015 - Zadar, Kroatië

Pozdrav svima, vrijeme je da se krene dalje.
Hallo allemaal, het is tijd om verder te gaan.

Judith is vandaag als 1e wakker, eigenlijk zoals het bijna altijd zo is. Gelukkig vind zij 05:45 uur toch echt nog een beetje te vroeg en gaat nog even liggen. Het duurt alleen niet erg lang voordat ze uit bed gaat en onder de douche springt. Een douche die trouwens ontzettend lekker is, de zeer harde straal is een ware massage op je hele lijf. Dat is nog eens wat anders dan die regendouche in Split!

We ontbijten lekker vroeg, want we willen niet al te laat weg. Het is vandaag een ‘verplaatsdag’. Al is de afstand naar het volgende logeeradres echt niet zo groot, we moeten toch met de auto op pad. Het nadeel hiervan is dat je alle spullen weer in de auto moet zetten. Passen en meten, maar het lukt toch weer om bijna alles in de kofferbak te krijgen. De temperatuur is al behoorlijk hoog, hoewel het gelukkig wel wat minder is dan gisteren, volgens mij. We zien het wel, we zitten toch veel in de auto.

Kroatie 2015 dag 6 (3)We nemen afscheid van Marina en complimenteren haar met de wijze waarop ze het allemaal voor elkaar heeft. Ze is een jonge vrouw, met 4 kinderen, en moet het allemaal zelf regelen. We vertellen haar dat het enige wat er aan ontbreekt een zwembadje is. Ze verteld ons dat de plannen er liggen om een zwembadje voor het appartement te laten zetten. Dat zal zeker extra toeristen trekken, want met deze hitte dagen wil je een lekkere verkoeling hebben. Haar man is overigens taxichauffeur en is de hele dag op pad om wat geld te verdienen. Hij kan haar dus niet helpen. Jammer genoeg heeft ze de komende 10 dagen géén boekingen staan en heeft ze dus ook géén inkomen.

Nadat we nog wat foto’s van het appartement hebben gemaakt rijden we om 10:30Kroatie 2015 dag 6 (1) uur weg. We gaan naar Zadar. Even wat informatie. Zadar was al sinds 900 voor Christus een belangrijke stad in de strijd om de macht door verschillende heersers uit de omgeving. Tijdens de 3000 jaar oude geschiedenis van de stad is het in handen geweest van de Romeinen, de Byzantijnen, de Venetianen, de Ottomanen, het Kroatische koninkrijk, het Austro-Hongaarse rijk, het Italiaanse koninkrijk (tot aan het einde van de 2e wereldoorlog) en daarna de Republiek Joegoslavië.

Zadar staat al lang bekend om haar prachtige zonsondergang. De beroemde Britse filmregisseur Alfred Hitchcock zei zelfs dat de zonsondergang in Zadar de mooiste is in de hele wereld. Het oude centrum van Zadar ligt op een schiereiland en is makkelijk te bereiken met een  voetgangersbrug. Een van de vele bezienswaardigheden in het oude centrum is de kerk van Sint Donatus uit de 9e eeuw, en het naastgelegen Romeinse Forum en de Sint Anastasias kathedraal. De Sint Donatus kerk kun je van binnen bekijken, het is in de ochtend en laat op de middag/begin van de avond open voor bezoekers.

Morgen gaan we de stad Zadar verkennen en zal ik hier meer over vertellen. Vandaag is het een rustig dagje, waar je weer erg loom van wordt. Om 13:00 uur hebben we ons nieuwe appartement gevonden en spreken even met de eigenaar. Weer een zeer aardige en vriendelijke dame. Ze is alleen nog bezig met het schoon maken van ons appartement. Maakt voor ons niet uit, we gaan lekker naar het strand of naar de winkels en komen dan later in de middag weer terug. Zo gezegd, zo gedaan.

Kroatie 2015 dag 6 (5)We rijden een stukje terug en stoppen bij het meer. Daar gaan we picknicken. Zittend aan de rand van het water, met onze koelbox binnen handbereik, eten we lekkere broodjes met heerlijk beleg. Daarna hebben we nog heerlijke watermeloen. Het is eigenlijk heel bijzonder, het begint gewoon een soort van romantisch te worden. Ik maak er dan ook maar één van de weinige foto’s van vandaag van! Dat wordt nog wat.Kroatie 2015 dag 6 (6)

Het is, ook aan de waterkant, weer erg warm geworden. Dus gaan we maar verkoeling zoeken bij de winkels. Hier vlakbij is een shopping mall en daar rijden we dan ook naar toe. Kan Judith zich weer een beetje uitleven. Ze fleurt helemaal op als we langs al die schoenenwinkels, parfumeriezaken en boetiekjes en zo lopen. En, overal even naar binnen, kijken! De aankopen vallen mee, het wordt slechts een mascara.

Het is tegen 16:00 uur als we weer bij het appartement aankomen. We zijn erg Kroatie 2015 dag 6 (13)benieuwd hoe het er uit zal zien. Nada, de eigenaresse, wacht ons al op en omdat we als eerste aankomen kunnen we uit 3 appartementen kiezen. Ze zien er allemaal geweldig mooi uit, dus kiezen we voor het appartement op de begane grond. Lekker makkelijk met het sjouwen van de koffers en zo. Het appartement is groot, een woonkamer met open keuken, grote slaapkamer, behoorlijk badkamer en grote hal. Daarnaast hebben we een tuintje aan de achterzijde met een grote stenen barbecue. Als we willen, dan kunnen we die gewoon gebruiken. Zullen we niet doen, maar toch.

Nada geeft ons nog een aantal tips om morgen te gaan doen en beveelt ons een restaurantje hier vlakbij aan. Het heet Mama Mia en inmiddels weten waarom het Kroatie 2015 dag 6 (8)zo heet. We hebben er gegeten en namen mixed grill en mixed salad. Wat een groot bord vol met vlees, mama mia, niet normaal gewoon. Ik ben een echte vleeseter, maar de 6 stukken vlees, samen met patat en rijst, kan ook ik echt niet helemaal op. Ik doe mijn best, maar het lukt niet helemaal. Wel zit ik bomvol en kan géén toetje meer op.

Na een uur wandelen we weer terug naar het appartement. De temperatuur is aangenaam geworden, ik schat zo’n 25 graden. We gaan lekker in ons appartement ontspannen en ons voorbereiden op de dag van morgen. Het zal wel weer veel, heel veel lopen worden, in de brandende zon. We bellen nog met wat mensen en uiteraard verwerkt ik de laatste dingen in mijn verslagje, wat uiteindelijk toch nog best lang is geworden. Ik hoop maar niet dat het de lezers gaat vervelen, maar anders kan ik er niet mee zitten. Ik schrijf het tenslotte voor mijzelf.

Laku noć za kasnije, a do sljedećeg puta.
Welterusten voor straks en tot de volgende keer.