Dag 1: maandag 1 juni 2015 Rotterdam-Split

1 juni 2015 - Split, Kroatië

Vandaag is het dubbel feest, Alloyisha is vandaag 13 jaar geworden, gisteren heeft ze het gevierd, en vandaag begint ook onze vakantie naar Kroatië.

Even een klein stukje informatie. Kroatië heet officieel Republiek Kroatië en is een land met een oppervlakte van ruim 56.500 vierkante kilometer land. Het aantal inwoners wordt momenteel geschat op zo’n 4,5 miljoen. De hoofdstad is Zagreb met 980.000 inwoners. 90% van de inwoners is Katholiek en er wordt voornamelijk Kroatisch gesproken, ook door zo’n 90% van de bevolking.Naast het landschap heeft Kroatië ook 1.185 eilanden, waarvan 66 bewoonde eilanden. De grootste eilanden zijn Krk, Cres en Brac, allen met een oppervlakte van ongeveer 400 vierkante kilometer.

De belangrijkste bezienswaardigheden zijn het oude centrum van Dubrovnik, het historische complex van Split, met het paleis van Diocletianus, het historisch centrum van Trogir, de Sint Jacobuskathedraal in Sibenik, de vlakte van Starigrad, het Romeinse amfitheater in Pula en een graat aantal nationale natuurparken, waaronder Nationaal Park Plitvicimeren.

Zo, dat kan er maar uit zijn!

Kroatie 2015 dag 1 (1)Om 04:00 staat de wekker gezet, maar ik ben al eerder wakker. Een uur later zitten we in de auto op weg naar Jordy, die ons naar het vliegveld zal brengen. Onderweg blijkt dat Judith haar telefoon is vergeten, we moeten dus even terug. Als snel zijn we bij Rotterdam The Hague Airport, het is zo vroeg in de ochtend nog niet druk op de weg.

Het is heel erg druk in de hal van het vliegveld, iets wat we van Rotterdam niet gewend zijn, Er staan lange rijen bij de verschillende balies. Het is maar goed dat we op tijd zijn weggegaan! Thuis hebben we al ingecheckt en dat scheelt altijd. WeKroatie 2015 dag 1 (2) kunnen via de snelle balie de bagage zelf inboeken en afgeven. Voor ons staat een traag stel, spullen uit de koffer in de handbagage, nee toch maar weer terug in de koffer. Dit duurt al met al ruim 10 minuten. We zijn aan de beurt en worden geholpen bij het inboeken door één van de dames van het vliegveld. De 1e koffer gaat erg vlot, maar helaas het systeem pakt de 2e koffer niet, We moeten toch nog in een lange rij bij balie 12. Na een half uur is 2e koffer afgegeven en kunnen we naar de gate. Uiteraard is het ook druk bij douane. We hebben inmiddels nog maar 10 minuten voordat we moeten boarden en schieten snel naar de shop! Niets gekocht.

Kroatie 2015 dag 1 (4)

Het vliegtuig vertrekt 20 minuten te laat! We hebben thuis ook de stoelen al gereserveerd en hebben geluk, we zitten met z'n tweeën op 3 stoelen, dus geen passagier naast ons. De vliegtijd met de Boeing 737 naar Split is 1:50 uur. In het vliegtuig bestudeert Judith de mogelijkheden van haar nieuwe telefoon. Leuke foto's kan ze maken, met voor- en achter camera tegelijk aan.

Er zit een jongeman achter ons met een zeer monotone, harde stem. Hij legt aan een oudere vrouw uit waar de vliegtuigstand van haar telefoon zit. In de machinekamer van de telefoon, volgens de jongeman, die samen met zijn vriendin reist. We nemen een lekkere sandwich kaas/pesto en koffie met een stroopwafel. Het is tenslotte vakantie!.

De vlucht verloopt vlot. Onderweg zien we mooie uitzichten over de bergen, metKroatie 2015 dag 1 (5) besneeuwde bergtoppen en ook de grote hoeveelheid eilanden, gelegen in prachtig blauw water. Het is werkelijk een prachtig gezicht.

Precies 10 minuten te laat landen we op het vliegveld van Split. Als we in de hal aankomen, komen de koffers vanuit ons vliegtuig ook al op de band. Het is altijd weer spannend, zeker nu het in Rotterdam niet helemaal zonder strubbelingen ging. De 1e koffer komt al snel en even later komt ook de 2e koffer. Gelukkig!

Nu moeten Kroatie 2015 dag 1 (7)we op zoek naar het autoverhuurbedrijf. Net buiten de hal is het kantoortje. We worden gelijk en snel geholpen en binnen 20 minuten rijd de verhuurder een nieuwe (1 maand oud, 4.980 km op de teller) VW Golf voor. Even later rijden we al richting ons eerste appartement Split Suites in Split

Het weer is prachtig, mooie blauwe lucht en de temperatuur is zo’n 25 graden. Onze eigen meegenomen TomTom brengt ons feilloos naar de eerste stop, ongeveer 25 kilometer van het vliegveld af.

Het appartement is gelegen in het oude historische gedeelte van Split, vlak bij de haven en het historisch centrum. Als we in zeer nauwe straatjes rijden, niet ver van 'bestemming bereikt', worden we aangesproken door een jongeman, die Pero heet. Hij is de eigenaar van Split Suites en wij hebben de afgelopen weken meerdere keren via e-mail contact gehad. Gisteren heeft hij mij nog gemaild met de vraag hoe laat we er ongeveer zouden zijn. Ik had gezegd dat we er rond 11:00 uur zouden zijn. Het is precies 11:00 uur en hij wacht ons gewoon op! Goed geregeld.

We hebben de keuze uit 2 appartementen, beide zien er prima uit. Het appartement is gelegen in een monumentaal pand, zo oud als de weg naar Kralingen, maar is zeer modern uitgerust. Het is een 4 sterren, hier kunnen we goed verblijven.

Pero geeft ons tekst en uitleg over het appartement en geeft ons ook tips over Kroatie 2015 dag 1 (9)beziens- waardigheden en een aantal restaurantjes, waar hij altijd lekker eet. Dat moet goed komen. We pakken wat spullen uit, trekken een korte broek aan en gaan, gepakt met foto- en filmcamera in de rugzak op pad richting de haven.

Pero had gelijk, de haven is op loopafstand bereikbaar. We struinen over de lokale markt, veel kleding, souvenirs en dergelijke richting de haven. De temperatuur is inmiddels al opgelopen naar 28 graden, dus het begint lekker warm te worden.

Kroatie 2015 dag 1 (11)Het is inmiddels 13:00 uur en we beginnen een beetje trek te krijgen, dus gaan we eerst maar even in een restaurantje wat eten. Het smaakt goed en de prijs is allerminst duur. We beginnen aan de eerste wandeltocht van deze vakantie, er zullen er nog vele volgen. Het is hartstikke leuk langs het water en als we even later door het centrum door de zeer nauwe straatjes wandelen, moet Judith natuurlijk eerst even een ijsje eten. Nou dat kan, want het stikt hier van de ijssalons.

Ongemerkt lopen we het historisch centrum van Split binnen, waar we eigenlijk Kroatie 2015 dag 1 (15)morgen naar toe willen gaan. De oude gebouwen, smalle straatjes en leuke winkeltjes zijn een trekpleister voor vele grote groepen. Op het binnenplein staat een groep mannen te zingen, ze proberen Il Divo na te doen, volgens mij en eerlijk is eerlijk, ze zijn nog goed ook. Voor hun staat een grote groep Chinezen, allemaal met hun iPhone, iPad of iPad mini in de aanslag!

Kroatie 2015 dag 1 (21)We slenteren nog wat verder en besluiten terug richting het appartement te lopen. Op de markt kopen we verse kersen en aardbeien, voor het ontbijt van morgen? Ook doen we nog wat inkopen bij de supermarkt, vlakbij het appartement, zodat we vanavond wat te drinken hebben en morgen wat kunnen ontbijten. Dat is helaas niet inbegrepen bij dit appartement.

Nadat we wat hebben uitgerust, dat was nodig want volgens Judith haar stappenteller hebben we ruim 13.000 stappen gedaan, en ons wat opfrissen gaan we ons klaar maken voor de avond. We gaan terug naar de haven, waar je heerlijk zittend op een terrasje, wat eten en drinken, van de mooie omgeving kunnen genieten.

Niets is zo veranderlijker dan een mens, we zijn niet naar de haven geweest om wat te eten, maar we hebben onze 2e lange wandeling van deze dag gedaan. Ergens verderop schijnt een mooi, groot shoppingcenter te zijn. En daar moeten we naar toe, natuurlijk. Het is een flinke tippel en het shoppingcenter valt enorm tegen, maar dat weet je niet van te voren. Gelukkig hebben we nog wel een paar schoenen voor Judith gekocht en bij de apotheek hadden ze pilletjes tegen zeeziekte. Die hebben we zeker morgen nodig, want dan gaan we waarschijnlijk een boottocht maken.

Nadat we bij Mac Donalds hebben gegeten, ik zat nog behoorlijk vol van het eten van vanmiddag, lopen we het hele stuk weer terug naar het appartement. De temperatuur is nog 24 graden en het begint ook al een beetje donker te worden. Gelukkig kunnen we de weg in één keer terug vinden.

Het was al met al een lange dag geweest en we gaan relaxen. Morgen is er weer een nieuwe dag.

San dobro i sutra
(slaap lekker en tot morgen)